Mine sykkelturer

Baltikum 4. - 24. august 2001

gronbekk.com

Undertegnede foretok sommeren 2001 en sykkeltur gjennom Baltikum sammen med Oddbjørn Lunde. Advarslene fra venner og bekjente var mange, men det var riktignok ingen som hadde gjennomført en sykkeltur selv der. Særlig kriminalitet og trafikken ble vi advart mot. Vi var nok litt bekymret selv også, men kan i ettertid konstatere at vi ikke opplevde antydning til tyveri eller truende framferd mot oss på hele turen. Trafikken var riktignok til tider vel frisk men egentlig ikke verre enn i Norge.

Start 4. august.

Reisen startet i Tallinn, og vi ankom Tallinn i Estland med Finnair fly. Vi registrerte med glede at en betaler ikke ekstra for syklene så lenge en ligger innenfor vektbegrensningene på 20 kg. Vi syklet inn til hotellet fra flyplassen, og syklet ikke mer enn til sammen 8 km før vi fant ett hotell med grei pris og standard. Jeg klippet meg og betalte 120 estiske kroner, noe vi regnet oss frem til var ca. 60 norske kroner. Vi gikk rundt i by’n første dag og konstaterte at Tallinn er en flott by med flere puber og restauranter inne i bymuren.

1. sykkeletappe

Vi syklet fra Tallinn om morgenen 5. august. Tok RV17 gjennom Keila for å unngå for sterkt trafikkerte veier. Estland er svært øde utenfor by-områdene. Vi syklet en søndag og fikk ikke kjøpt lunsj den dagen ettersom alt var stengt i landsbyene vi passerte. Overlevde imidlertid på surbrød og energitabletter. Etappen kom på 104 km. I Haapsalu kan en finne en stor ruin som visstnok skal være restene av et kloster. Tsar familien hadde tidligere sommerresidens her. Den kan en besøke da det i dag er restaurant der.

Oddbjørn i Haapsalu
Tsar-residensen er nå en kafé

2. sykkeletappe

Ankom Pärnu 6. august. Vi er nå trøtte i beina da etappen fra Haapsalu – Pärnu er på ca 104 km. Møtte ett ungt estisk par på vegen som var på sykkelferie rundt omkring i Estland. Snakket med dem mens vi syklet. De kunne fortelle at fuglekikking (Ornitologi) er svært populært i Estland. De skulle inn i en nasjonalpark (langs RV31) og ligge i telt der for å se på fugler. Vi stoppet i Lihula for lunsj og såg på ett festningsverk der som skal være ett av de siste som falt for tyske korsriddere.

Ekaterina-kirken i Pärnu

Oddbjørn hadde problem med en slangeventil og måtte derfor bytte den. Da vi ankom Pärnu tok vi inn på et oppgradert gammelt Sovjet hotell. Billig men bra. Byen besøkes av mange finske pensjonister som skal på kurbad her. Spiste middag i byens beste restaurant og betalte hver ca 110 NOK for 3 retters meny med alt av tilbehør. Vi bestemte oss for å ta 1 hviledag her og bade litt på noen av Estlands beste strender. Flotteste bygg i byen er Ekaterina kirken som er russisk ortodoks.

3. sykeletappe

Etter 1 hviledag syklet vi til Vitrupe i Latvia 8. august. Også denne distansen kom på 104 km ettersom det ikke var hotell i Salacgriva som var største by på ruten (merket på kartet med inntil 50 000 innbyggere). Siste del av Estland syklet vi på en vei som går gjennom flere små kystlandsbyer og som er bortimot bilfri (fra Rannametsa til Ainazi). Kjøpte muskelavslappende medisin i Häädemeeste på grunn av at jeg hadde problem med leggen og Oddbjørn fikk vondt i kneet sitt.

4. sykkeletappe

Ankom Riga 9. august. Vi syklet lenge inne i selve byen før vi ankom sentrum. Riga er dens største og flotteste byen i Baltikum. Eneste som trakk ned var aggressiv kjøring og til dels arrogant personell i restauranten. Dagens etappe var på 89 km og relativt tung ettersom Oddbjørn sliter med kneet sitt. Vi måtte ta 2 hviledager her før vi kunne fortsette. Vi hadde en badedag på Jurmala som er et kjent badested i Latvia. Offiserer fra Sovjet armeen fikk leilighet her når de pensjonerte seg. Her ligger en av de lengste sandstrendene jeg har sett. Langgrunt og varmt vann, men sandfluer og litt urensligheter trakk ned.

5. sykkeletappe

Ankom grensen til Litauen 12. august etter 90 km sykling fra Riga. Planen var å overnatte i Bauska men fant ikke hotell der. Jeg punkterte der og måtte bytte ut hele slangen. Det var stor trafikk på vegen til tross for at det var en søndag. Da vi omsider fant et Motell 1 km inn i Litauen var vi så sultne at vi hver for oss bestilte to porsjoner med Saslyk (grillspyd). Oddbjørn sliter ennå med kneet og er på kanten med å bryte, men klarer å ta seg fram. Vi har frem til nå hatt sol hele veien, men innser at med den retningen vi har valgt har hatt motvind hele veien og det vil vi fortsette med helt til vi kommer frem til Kaunas.

6. sykkeletappe

I dag 13. august har vi hatt sterk motvind og regn mesteparten av dagen. Vi stoppet i Pasvalys for å handle lunsj, men folk stoppet opp inne i sentrum og stirret slik på oss at vi følte det ubehagelig. Vi handlet derfor inn litt brød og syklet ut av byen for å innta lunsj i et buss skur utenfor byen. Vi fant om kvelden et hotell i Litauens Chicago – Panevezys. Til tross for dårlig førsteinntrykk og rykte viste byen seg å inneha sine perler i form av flotte parkanlegg og ryddige sentrumsgater. Vi bodde på et oppusset Sovjet hotell midt i sentrum. Billig og bra. Dagens etappe var 78 km.

7. sykkeletappe

Syklet i dag Panevezys – Krekenava – Kedainiai. Dagens etappe var på 66 km. og en av de koseligste vi hadde på hele turen. Syklet gjennom mange små landsbyer langs en elv og fikk sett relativt masse. I Kedainiai fant vi kun 1 hotell og det er det verste jeg noensinne har overnattet på. Det var et gammelt falleferdig Sovjet hotell (fra slutten av 80 tallet!) og rommene hadde ødelagte fjærmadrasser, toalett uten ring og med sterk lekkasje, håndklær som rivnet når en tørket seg med mer. Vi vågde ikke å spise på restauranten i hotellet og gikk inn til sentrum. Ingen kunne svare på engelsk når vi spurte etter spisested så etter å ha spurt det lokale politiet ble vi bedt om å sette oss inn i politi bilen og deretter kjørt til favoritt stedet deres. Der fikk vi god mat og service. Vi så en flott trekirke der som virket nordisk inspirert uten at vi vet noe mer om den.

8. sykkeletappe

Ankom Kaunas 15. august etter 60 km. Tok feil vei ettersom kartet ikkje var helt oppdatert med tanke på den nye ”Via Baltika” veien. Tok ”seiersparade” gjennom gamlebyen opp Laisves allee og opp til mine svigerforeldre. Etter 2 – 3 dager med regn fikk vi en varm og fin dag.

Resten av ferien

Vi hadde deretter en tur til Vilnius for å treffe kjente. Returnerte en søndag og tok da en 2 dagers tur fra Kaunas der vi fulgte elven Nemunas 100 km ned til Jurbarkas. Overnattet på et koselig Motell der. Stoppet og badet i elven på veien. Dette var en dag med 30 C i skyggen så syklingen var relativt tung, men musklene fungerte godt, og vi holdt høyt tempo. Vi så mange flotte kirker og festningsruiner på veien. Returnerte dagen etter via Sakiai til Kaunas. Dette området går for å være blant det mest grøderike i hele Baltikum. Nye 100 km og sterk varme, men ting fungerte fint.

Den røde borgen
Nemunas

Vi fikk privat skyss tilbake til Tallinn for å ta returflyet, og fikk sett store deler av turen i reprise. Kan trygt anbefale turen til andre, men da kanskje motsatt vei for å unngå motvinden. Vi parkerte alltid syklene innendørs på hotell og låste dem, samt at vi alltid overnattet i hus. Dermed hadde vi ikke problemer av noen art på turen.